Digitaal ondertekenen

Wanneer u er voor kiest om uw klanten de garantieopdracht digitaal te laten ondertekenen, gaan uw klanten een proces in om digitaal te ondertekenen.

Omdat u waarschijnlijk niet naast uw klant zit wanneer hij/zij dit proces doorloopt, weet u niet wat uw klant te zien krijgt. Daarom leggen wij dat hieronder uit:

 

Stap 1 - E-mail

Uw klanten ontvangen een e-mail op het door u opgegeven e-mailadres. In deze e-mail staat een link naar de digtale onderteken-omgeving. Hier vindt u een voorbeeld van deze e-mail.

Let op: Wanneer u voor twee klanten hetzelfde e-mailadres opgeeft, ontvangen uw klanten op dit e-mailadres twee e-mails, elk geadresseerd aan één van de twee klanten. Degene aan wie de e-mail gericht is, dient dan via de link in die e-mail te tekenen, de andere klant ondertekent via de link in de andere e-mail.

 

Stap 2 - Doornemen garantieopdracht

In de digitale onderteken-omgeving krijgt uw klant eerst de ingevulde garantieopdracht en de voorwaarden te zien. Hier vindt u een printscreen van hoe dit eruit ziet. Op de printscreen staan een aantal nummers die hieronder besproken worden.

De garantieopdracht bevat twee pagina's waar uw klant doorheen kan scrollen om de aanvraag helemaal door te nemen, te controleren en eventueel te printen (1).

Rechts in het scherm (2) kan uw klant zien in welk onderdeel van het ondertekenen hij zit.

Wanneer uw klant akkoord is met de garantieopdracht klikt hij op Volgende (3) om te ondertekenen.

 

Stap 3 - Ondertekenen garantieopdracht

In het scherm dat volgt ziet uw klant zijn naam (die hij eventueel nog aan kan passen) en daaronder een wit veld waar hij zijn handtekening met de muis of via een touchpad kan zetten. Deze 'krabbel' hoeft niet op de echte handtekening te lijken omdat de echte handtekening het digitale proces erachter is.

Wanneer uw klant zijn handtekening goed vindt, klikt hij rechts onderin het scherm op Ondertekenen, heeft hij de aanvraag succesvol ondertekend en ontvangt hiervan een bevestiging.

Hier vindt u een voorbeeld van het ondertekenscherm. 

 

Stap 4 - Garantieopdracht is ondertekend

Wanneer allebei uw klanten dit proces doorlopen hebben, is de garantieopdracht volledig ondertekend en ontvangt u per e-mail een bevestiging met in de bijlage de ondertekende garantieopdracht.

U kunt nu weer inloggen op NWB Online en de bankgarantie-aanvraag indienen. Dit doet u door op de betreffende aanvraag te klikken, in het scherm naar beneden te scrollen naar het kopje 'Indienen'. Zodra u aangevinkt heeft dat u de Verklaring Tussenpersoon gelezen heeft en akkoord bent met de voorwaarden dient u helemaal onderaan het scherm via 'Opslaan en indienen' uw aanvraag in.

 

E-mail digitaal ondertekenen opnieuw versturen

Wanneer er iets niet goed is gegaan met het digitale ondertekenproces en de e-mail voor het ondertekenen dient opnieuw verzonden te worden, handel dan als volgt:

Open de aanvraag in NWB Online en kies bij het kopje Ondertekenen voor 'Digitaal ondertekenen afbreken'. U kunt hierna het digitaal ondertekenen weer opnieuw starten en dan wordt de e-mail opnieuw naar uw klanten verzonden.