Update 142 - December 2023 | Terugblikken op 2023 & vooruitkijken naar 2024

Het jaar 2023 was voor ons een speciaal jaar. Het 20-jarig bestaan van Nationale Waarborg vierden we uitgebreid. Tijdens dit jaar keken we terug op die twintig bijzondere jaren, de ontwikkelingen die wij, maar ook de markt, doormaakten en alle samenwerkingen die we koesteren. Want we kunnen het natuurlijk niet alleen. In het begin van 2024 blikken we nog een laatste keer terug op dat prachtige jubileumjaar.

In deze nieuwsbrief kijken we terug op wat dit jaar ons gebracht heeft aan de hand van wat cijfers én kijken we vooruit naar 2024. Wat zijn onze plannen voor het nieuwe jaar?

Zoals je van ons gewend bent werken wij tussen kerst en oud en nieuw gewoon door. Maandag 25 en dinsdag 26 december zijn we niet aanwezig en genieten we met onze naasten van onze kerstmaaltijd. De andere werkdagen wordt je bankgarantie, als normaal, binnen een werkdag gesteld!


Cijfers over 2023
In 2022 zagen we een daling in het gemiddelde garantiebedrag. Het gemiddelde garantiebedrag lag in 2022 met € 44.327 nog steeds ruim 6% hoger dan het gemiddelde in 2021 (€ 41.464). Ondanks dat we het garantiebedrag in de tweede helft van 2023 weer wat zien stijgen, ligt het gemiddelde garantiebedrag over 2023, met een bedrag van € 41.723, 5,6% lager dan in 2022.

 
De gemiddelde looptijd van de bankgarantie van datum afgeven tot passeerdatum is in 2023 70 dagen. In 2022 ligt dit op 80 dagen, terwijl dit in 2021 op 82 dagen lag. De trend van een dalende looptijd die in 2022 is ingezet wordt in 2023 doorgezet. De conclusie hieruit is dat de bankgarantie later in het proces wordt aangevraagd óf de tijd tussen het ondertekenen van de koopovereenkomst en passeren bij notaris is korter dan voorheen. Wel zien we nog steeds dat naarmate het garantiebedrag hoger wordt, de gemiddelde looptijd langer is.

 
In 2023 was de gemiddelde tijd die nodig is om een bankgarantie te stellen 79 minuten. Dit is vanaf het moment dat de aanvraag bij ons binnen komt, tot het moment dat de bankgarantie gesteld bij de notaris beschikbaar is, inclusief de 60 minuten die elke aanvraag in de wacht staat nadat deze door ons is geaccepteerd (deze tijd is nodig om jou als adviseur de gelegenheid te geven ons te contacten indien de aanvraag toch niet gesteld moet worden). In 2022 was dit nog 90 minuten, wat een daling van 12% van de verwerkingstijd betekent.

Afgelopen jaar moesten we helaas ook de grootste storing in ons 20-jarige bestaan doormaken. Door een technisch ontbrekende koppeling was het niet mogelijk om de certificering van de bankgaranties rond te krijgen. Bijna 5 werkdagen duurde deze storing. Gelukkig konden we binnen een werkdag de ontstane vertraging weer wegwerken.
 


We hebben ook gekeken naar de inbreng van eigen middelen voor de koop van de woning. Ondanks dat de verschillen in de afgelopen vier jaar niet heel groot zijn, willen we je dit staatje niet onthouden. We zien dat er vaak gekozen wordt om eigen middelen (inclusief opbrengst van een overbrugging) in te zetten. Voor 2023 geldt dat bij de aankoop van een woning met een garantiebedrag boven € 100.000 in 87,7% van de aanvragen gekozen wordt voor inbrengen van eigen middelen, tegen 61,8% bij aankoop woningen tot een garantiebedrag van € 100.000.

Sinds het moment van introductie met aanvragen via HDN, 16 juli 2021, hebben we inmiddels bijna 10.000 aanvragen voor een bankgarantie via HDN mogen ontvangen. Vanaf april van dit jaar is het mogelijk je bankgarantie in Figlo via HDN aan te vragen. Het aanvragen van je bankgarantie via HDN is, naast Figlo, ook mogelijk in Accelerate en Elements. In 2022 ontvingen we 2.706 aanvragen via HDN, in 2023 groeide dit naar 5.470 aanvragen. Een groei van meer dan 100%!
 


Het percentage gestelde bankgaranties mét verzekering was in 2022 24%. Dit is in het afgelopen jaar gestegen naar 28,1%. Dit betekent een groei van het aantal verzekerde bankgaranties in 2023 ten opzichte van 2022 van 17,5%.

Ben jij nog niet bekend met de verzekerde bankgarantie? Met deze verzekering bied je je klant extra zekerheid. Als na het verlopen van de ontbindende voorwaarden de koop om redenen als overlijden, ernstige ziekten, arbeidsongeschiktheid, onvrijwillige werkloosheid of echtscheiding niet doorgaat en de bankgarantie ingeroepen wordt, dekt de verzekering het volledige garantiebedrag.  Meer informatie over de verzekerde bankgarantie vind je in de flyer Nationale Waarborg biedt verzekering op de bankgarantie


Terugblik op digitaal ondertekenen
Vanaf 15 mei 2023 begeleidt onze digitale collega Marjolijn de kopers bij het digitaal ondertekenen van de aanvraag van de bankgarantie. Inmiddels heeft zij al bijna 50.000 kopers bij dit proces geholpen. De kopers reageren positief over deze manier van ondertekenen en geven aan dat het simpel en makkelijk te volgen is en dat je niets hoeft te doen, alleen lezen en klikken.

In 2023 is 86% van de aanvragen digitaal ondertekend tegen 85% in 2022. Een kleine groei van 1,2%.

Wil je meer weten over hoe het digitaal ondertekenen werkt voor de koper? Op onze website lees je een uitgebreide beschrijving


Wat brengt 2024
Een grote wens voor ons is onze bankgarantieservice verder uit te breiden via HDN. Hiervoor zijn we in gesprek met verschillende partijen. Dit gaan we zeker verder uitrollen.
 
Een andere wens is onze aanvraagmodule NWB Online te verbeteren en te moderniseren. Ook hier zijn we inmiddels mee gestart. Een tipje van de sluier: er gaat een mobiele versie komen. Zodra hierover meer te vertellen is, lees je dit in onze nieuwsbrieven.

Met die modernisering van ons portaal willen we tevens meer data gaan produceren. Data die niet alleen voor ons interessant is, maar ook voor jou als adviseur.


Consumentenfolder
Een hypotheekaanvraagproces biedt de consument een duizelingwekkende hoeveelheid informatie. Wij realiseren ons goed dat de bankgarantie een klein onderdeel is van het hypotheekproces. Desalniettemin is het een essentieel aspect in het traject van de aankoop van een woning. Met dat in gedachten ontwikkelden we in het afgelopen jaar een consumentenfolder die precies uitlegt wat een bankgarantie is en welke rol deze heeft in het aankoopproces.

Deze consumentenfolder is bedoeld voor jouw klanten. Ontvang je graag wat exemplaren? Je bestelling geef je door via marketing@nationalewaarborg.nl. Wij hopen dat deze folder toegevoegde waarde biedt in het adviestraject.

In 2024 willen we hier meer aandacht aan geven. Zo willen we voor een aantal verschillende talen een versie van deze folder ontwikkelen. Ook het doorontwikkelen van een consumentenversie van onze website staat op ons verlanglijstje. Hier ga je het komende jaar meer van zien!


Actie voor ALS
Afgelopen jaar haalden we een recordbedrag op voor Stichting ALS Nederland, namelijk € 248.586 (gezamenlijke opbrengst ALS Financieel Diner en de zwemactie Wij duiken er weer in). Wist je dat we sinds we zijn gestart met onze actie in 2016 al ruim € 900.000 hebben opgehaald?

Acties 2024:

13 juni 2024 | Tour du ALS
In 2024 komt het team 'Niets doen is geen optie' opnieuw in actie om de Mont Ventoux te  bedwingen. Zij doen dit voor Tim, Leo, Monique en alle anderen. Wil je meedoen in ons team of doneren? Dat kan via de actiepagina Niets doen is geen optie
 
7 november 2024 | ALS Financieel Diner
Samen met Dazure en Zeevat Hypotheken & Verzekeringen organiseren we namens Stichting ALS Nederland in 2024 de tweede editie van ALS Financieel Diner. Meer informatie en aanmelden voor het ALS Financieel Diner kan via financieeldiner@als.nl.


Voor de komende dagen wensen wij voor iedereen hele fijne feestdagen en een mooi, gezond, maar ook ondernemend 2024.