Vorig jaar, 15 mei 2023, startten we met een nieuwe manier van digitaal ondertekenen met digitale collega Marjolijn.
Onze digitale collega begeleidt jouw klanten tijdens het ondertekenproces van de aanvraag voor een bankgarantie. In het afgelopen jaar heeft Marjolijn ruim 75.000 klanten geholpen. Klanten zijn zeer tevreden over deze manier van ondertekenen. Onlangs ontving Marjolijn de gemiddelde Customer Effort Score van 1,17 op een schaal van 1 tot 5 (waarbij 1 staat voor erg makkelijk en 5 voor erg moeilijk).
Ondanks het eenvoudige proces van digitaal ondertekenen is het wel een onderwerp waar wij met regelmaat vragen over krijgen. Reden genoeg om daar extra informatie over te geven en het proces te verduidelijken.
Digitaal ondertekenen starten
Zodra je de aanvraag volledig hebt ingevoerd, start het ondertekenproces met een e-mail naar de klant. In onderstaand overzicht is aangegeven wanneer het digitaal ondertekenen start in de verschillende adviessoftwarepakketten en in ons eigen portaal.
Wanneer start digitaal ondertekenen in de verschillende adviessoftwarepakketten en NWB Online?
De e-mail naar de klant bevat een korte uitleg over wat de bedoeling is en een link naar het ondertekenproces. Zodra de klant op de link klikt, opent een chat met onze digitale collega Marjolijn. Als eerste identificeert Marjolijn de klant aan de hand van twee vragen: de geboortedatum van de klant en de huidige postcode.
Na identificatie, begeleidt Marjolijn de klant verder door het proces, totdat de aanvraag is ondertekend. Op onze website wordt het digitaal ondertekenen stap voor stap uitgelegd en zie je precies wat de klant ziet tijdens het ondertekenen.
Ondertekenen afbreken en opnieuw starten
Als het ondertekenen moet worden afgebroken en opnieuw gestart, dan kan dit via de bankgarantieaanvraag. Dit is een actie die vanaf de adviseurszijde moet plaatsvinden. Heeft één van de kopers wel ondertekend, dan dient ook deze koper opnieuw te ondertekenen via de nieuwe link.
Zit er een wijziging in het dossier? Ook dan moet er opnieuw worden ondertekend.
De twee meest voorkomende verstoringen
1. | Verificatie mislukt
Bij de verificatie wordt gevraagd om de geboortedatum en de postcode van het huidige woonadres dat in het dossier is vermeld. Bij twee keer foutieve gegevens invullen, wordt het proces afgebroken. Het ondertekenproces moet opnieuw gestart worden. Heeft één van de kopers al getekend, dan moet ook die koper opnieuw ondertekenen.
2. | E-mail met de link komt niet aan bij de klant
Check de mailbox ‘ongewenste mail’. Check of het e-mailadres juist is gespeld. Blijft de e-mail niet aankomen, gebruik een ander e-mailadres, of kies voor traditioneel ondertekenen. Voorheen was het nodig dat er bij 2 of meer kopers gebruik moest worden gemaakt van unieke e-mailadressen, dit is niet meer van toepassing.
Digitaal ondertekenen met Marjolijn
In deze infographic hebben we het proces van digitaal ondertekenen met digitale collega Marjolijn samengevat. Klik op de afbeelding om het proces te downloaden.
Heb je nog vragen over digitaal ondertekenen of over onze dienstverlening? Stuur een e-mail naar info@nationalewaarborg.nl of bel met ons team via 030 220 55 46.