De aanvraag in Adviesbox
Om gebruik te maken van de aanvraagmogelijkheid via Adviesbox dien je eenmalig een sleutel (een lange cijfer en lettercombinatie) in te voeren. In de handleiding van Adviesbox vind je hoe je eenmalig je sleutel instelt voor het aanvragen van een bankgarantie.
Eenmalig sleutel invoeren
Mocht je nog geen sleutel hebben, vraag deze dan bij ons op via info@nationalewaarborg.nl. Vermeld in de e-mail je kantoornaam en het e-mailadres waar de sleutel naartoe gestuurd dient te worden. Je kunt je sleutel ook terugvinden in je accountgegevens op NWB Online. Wanneer je ingelogd bent, klik je rechts bovenin op je kantoornaam. Je komt nu op de pagina met je gegevens. Bij 'Extern ID' staat de sleutel.
In Adviesbox worden de meeste gegevens die al bekend zijn gebruikt voor de aanvraag van de bankgarantie. Voer de nog ontbrekende gegevens voor de bankgarantie handmatig in Adviesbox in.
Zodra je de aanvraag in wilt dienen en akkoord bent met de Verklaring Tussenpersoon, klik je in het bankgarantiescherm op ‘Digitaal ondertekenen en indienen bij Nationale Waarborg’. Je klanten ontvangen een e-mail met een link om de aanvraag digitaal te ondertekenen.
Zodra de aanvraag volledig getekend is (als er meerdere aanvragers zijn, krijgt iedere aanvrager op een uniek e-mailadres een e-mail en dienen zij allemaal te tekenen), ontvang je per e-mail een bevestiging dat de aanvraag is getekend en wordt de aanvraag automatisch ingediend bij Nationale Waarborg.
Het aanvraagproces voor de bankgarantie verloopt via Adviesbox volledig digitaal. De aanvraag wordt pas daadwerkelijk bij Nationale Waarborg ingediend wanneer de aanvraag door alle aanvragers is ondertekend en je een bevestiging hebt ontvangen per e-mail.
Let op: Als je al op de knop ‘Digitaal ondertekenen en indienen bij Nationale Waarborg’ hebt geklikt en je klikt nogmaals op deze knop, wordt er een nieuw digitaal ondertekenproces gestart. Je klanten ontvangen dan opnieuw e-mailbericht om digitaal te ondertekenen. Doe dit dus alleen als je klant aangeeft geen e-mail te hebben gehad of als je iets hebt aangepast in de aanvraag.
Je kunt in Adviesbox alle arrangementen kiezen via welke je bankgaranties aan mag vragen. Dit doe je door in het bankgarantiescherm bij ‘Aanvragen via’ het gewenste arrangement te kiezen.
Zo lang de aanvraag nog niet volledig ondertekend is door de kopers, kun je datgene wat gewijzigd moet worden aanpassen in Adviesbox en de aanvraag opnieuw indienen door op de knop ‘Digitaal ondertekenen en indienen bij Nationale Waarborg’ te klikken. Er wordt naar elke koper een nieuwe e-mailbericht verstuurd om digitaal te ondertekenen. Let op dat je klanten via deze nieuwe e-mail tekenen, ook als ze eerder de aanvraag al getekend hebben.
Wanneer je de e-mail hebt ontvangen dat de klanten hebben getekend en de bankgarantieaanvraag bij ons is ingediend, kun je via Adviesbox geen wijzigingen meer doorvoeren in de bankgarantieaanvraag. Als er toch nog iets gewijzigd moet worden, neem dan contact met ons op via 030 22 05 546 of mail naar info@nationalewaarborg.nl.
Op onze pagina digitaal ondertekenen lees je hoe digitaal ondertekenen werkt en wat je klant ziet bij digitaal ondertekenen.