Vanaf maandag 1 juni is het mogelijk om in uw account in NWB Online in te stellen dat, direct nadat uw klanten de bankgarantieaanvraag digitaal ondertekend hebben, de aanvraag ingediend wordt bij Nationale Waarborg. U hoeft dan na digitaal ondertekenen niet meer in te loggen om de aanvraag zelf nog in te dienen. In deze nieuwsbrief leggen we u het verschil uit tussen automatisch indienen na digitaal ondertekenen en handmatig indienen na (digitaal) ondertekenen en hoe u deze keuze instelt in uw account.
Handmatig indienen
Standaard staat in uw account ingesteld dat u, nadat de klanten getekend hebben, zelf de aanvraag nog indient. Zo heeft u zelf de controle om de hele aanvraag al voor te bereiden en te laten ondertekenen en pas in te dienen op het moment dat u dit nodig acht. U kunt uw klanten digitaal en traditioneel laten ondertekenen. Dit is zoals u nu al gewend bent in NWB Online en als u niks verandert in uw account, blijft dit zo.
Automatisch indienen
Wanneer u ervoor kiest om in uw account in te stellen dat de aanvraag automatisch ingediend wordt na digitaal ondertekenen, verandert het aanvraagproces. U voert nog steeds eerst alle gegevens voor de aanvraag in en gaat via ‘Opslaan en naar ondertekenen’ naar het volgende scherm.
In dit scherm heeft u nu eerst de mogelijkheid om (verplichte) documenten te uploaden en opmerkingen te plaatsen. Nadat u vervolgens akkoord bent gegaan met de Verklaring Tussenpersoon, kunt u het digitaal ondertekenen starten. U kunt het ondertekenen alleen starten als u eventueel verplichte stukken geüpload heeft en akkoord bent gegaan met de verklaring.
Uw klant ontvangt nu per klant een e-mail met unieke link om de aanvraag digitaal te ondertekenen. Zodra elke klant op de aanvraag via de eigen link digitaal getekend heeft, wordt de aanvraag automatisch bij ons ingediend en nemen wij deze in behandeling.
Let op: Bij automatisch indienen is het enkel mogelijk om digitaal te ondertekenen omdat NWB Online alleen dan automatisch kan herkennen dat de aanvraag ondertekend is en ingediend moet worden. Als u een aanvraag traditioneel wilt laten ondertekenen, stelt u in uw account (tijdelijk) het handmatig indienen in.
Automatisch of handmatig indienen instellen in uw account
Standaard staat in uw account ingesteld dat u uw aanvragen niet automatisch in wilt dienen. Klik in NWB Online rechts bovenin bij ‘Ingelogd als’ op uw kantoornaam om bij de gegevens van uw kantoor te komen. Onderaan deze pagina ziet u onder de kop ‘Automatisch bankgaranties indienen’ of u deze instelling aan hebt staan (‘Ja’) of niet (‘Nee’).
Afhankelijk van hoe uw account ingesteld staat, klikt u op de blauwe tekst ‘Ik wil bankgarantieaanvragen automatisch laten indienen’ of ‘Ik wil bankgarantieaanvragen handmatig indienen’. U ziet de wijziging van de instelling direct terug in uw account.
De instelling geldt voor elke (nieuwe) aanvraag in uw account waarvoor het (digitaal) ondertekenen nog niet gestart is. U kiest dus niet per aanvraag of u deze handmatig of automatisch in wilt dienen.
Let op: Als u niet de mogelijkheid heeft om automatisch indienen aan te zetten, dan heeft u waarschijnlijk één of meerdere medewerkers aangemaakt die wel een bankgarantieaanvraag mogen invoeren maar deze niet zelf mogen indienen. Het automatisch indienen werkt niet bij deze soort medewerkers. U lost dit op door de betreffende medewerkers via de knop ‘Medewerkers’ in uw overzicht te openen en alsnog toe te staan zelf aanvragen in te dienen (vink aan ‘Mag bankgaranties aanvragen zonder dat ik deze eerst autoriseer’) of door deze medewerkers te verwijderen.
Wanneer anonimiseren of verwijderen wij persoonsgegevens?
Afgelopen weekend implementeerden wij nieuwe functionaliteit in ons systeem waardoor persoonsgegevens in afgesloten dossiers na een bepaalde periode geanonimiseerd en verwijderd worden. Dit doen we om de privacy van uw klanten te waarborgen en daarmee AVG-compliant te zijn.
U heeft misschien al gemerkt dat u minder aanvragen in NWB Online heeft staan of dat wat oudere vergoedingsoverzichten nu geanonimiseerd zijn. Dit is allemaal het gevolg van het anonimiseren en verwijderen van de persoonsgegevens. Om voor u inzichtelijk te maken wanneer wij welke gegevens anonimiseren of verwijderen en wat dit voor u betekent, hebben wij dit handige overzicht voor u gemaakt.
Gesloten Tweede Pinksterdag
Op Tweede Pinksterdag, maandag 1 juni, zijn wij gesloten. U kunt natuurlijk wel gewoon online aanvragen invoeren en indienen. Dinsdag 2 juni staan wij uiteraard weer voor u klaar en nemen al uw aanvragen in behandeling!