Update 179 | Claims onder de loep: de 3 meest voorkomende oorzaken

Met enige regelmaat krijgen we de vraag wat de redenen zijn waardoor een claim ontstaat. Hieronder lichten we de drie meest voorkomende oorzaken van een claim toe en verklaren we wat raadzaam is, als hypotheekadviseur, om extra alert op te zijn.

Daarnaast vertellen we over het proces dat start zodra een bankgarantie door de notaris wordt ingeroepen.

 


Drie meest voorkomende oorzaken

De klant blijkt nog getrouwd te zijn in het buitenland

In andere landen gelden soms andere regels rondom trouwen en scheiden dan die we in Nederland gewend zijn. In enkele landen betekent letterlijk gescheiden van tafel en bed dat er van een huwelijk geen sprake meer is. Voor de Nederlandse wet staat dit niet gelijk aan een formele scheiding. In zo’n geval blijkt pas bij de notaris dat een huwelijk niet ontbonden is.

Gevolg: de notaris laat de overdracht niet doorgaan.
Advies: het kan dus belangrijk zijn om door te vragen op de woonsituatie in het verleden en/of de huwelijkse staat.

Is de klant in Nederland getrouwd (geweest), dan kun je ervan uitgaan dat de gemeente dit heeft gecontroleerd.

Eigen middelen

Eigen middelen moeten op het moment van passeren beschikbaar zijn. In de praktijk blijkt echter nog wel eens dat de eigen middelen op het moment van passeren niet (meer) beschikbaar zijn. Rode vlaggen zijn: gelden uit het buitenland, beleggingsrekeningen (het geld niet op tijd vrij kunnen maken), Bitcoins, familie uit het buitenland waarvan uiteindelijk het geld niet beschikbaar komt.
Staat het bedrag van de eigen middelen niet op de Nederlandse rekening van de klant, dan wordt het beschouwd als ‘niet aanwezig’.

Gevolg: de notaris laat de overdracht niet doorgaan.
Advies: het kan dus belangrijk zijn om hierop door te vragen en de klant op het hart te drukken dat de gelden ruim voor passeren aanwezig moeten zijn en op welke wijze.

Zakelijk inkomen

Bij zakelijk inkomen blijkt net voor het passeren bij de notaris nog wel eens dat het zakelijk inkomen niet is bepaald of niet (meer) helemaal klopt. Bij het bepalen van het zakelijk inkomen is het belangrijk wie de cijfers heeft opgemaakt. Is dit door een professioneel administratie- of accountantskantoor gedaan? Een rommelige opmaak van de cijfers of de rapportage is een belangrijk signaal. Blijf logisch nadenken. Zijn de cijfers realistisch voor het soort organisatie of de dienst die wordt geleverd? Dit kunnen rode vlaggen zijn.

Blijkt tijdens de acceptatie door de geldverstrekker dat het zakelijk inkomen niet klopt, volgt er geen bindend aanbod.

Gevolg: de notaris laat de overdracht niet doorgaan.
Advies: is het gebruikte administratiekantoor onbekend? Hoe zijn de reviews van dit kantoor? Vraag door.

In al deze situaties geldt dat, als de ontbindende voorwaarden zijn verstreken, de verkopende partij via de notaris mogelijk de 10% waarborgsom opeist. De klant kan dan met een flinke schuld worden geconfronteerd.


Ingeroepen bankgarantie

Naast deze top drie van meest voorkomende oorzaken zijn er nog vele andere redenen waarom de koop van een woning niet door kan gaan. Goed om ook eens te kijken wat er gebeurt als de bankgarantie door de notaris wordt ingeroepen omdat die koop niet doorgaat, om wat voor reden dan ook, en de ontbindende voorwaarden zijn verlopen. Wat zijn de stappen die dan genomen worden?
 
Notaris
De klant wordt in gebreke gesteld en de notaris zal de bankgarantie claimen en eisen dat de 10% waarborgsom aan de verkoper wordt betaald. Is de bankgarantie bij Nationale Waarborg gesteld, dan maken wij het bedrag over op de derdengeldenrekening van de notaris. Dit doen we binnen 48 uur na afroep door de notaris (geteld op werkdagen). De notaris maakt het bedrag over naar de verkopende partij óf houdt het, in afwachting van de ontwikkelingen, voorlopig even vast op de derdengeldenrekening. Heeft je klant een verzekerde bankgarantie afgesloten, dan is je klant verzekerd bij overlijden, ernstige ziekten, arbeidsongeschiktheid, onvrijwillige werkloosheid en echtscheiding. De verzekering dekt in deze gevallen het volledige garantiebedrag, mits is voldaan aan de voorwaarden.

Lees meer over de verzekering op de bankgarantie

Adviseur
Wij nemen direct contact op met de adviseur om te bepalen wat er speelt en bekijken of er misschien toch nog gepasseerd kan worden. De adviseur uploadt binnen 2 werkdagen het volledige (digitale) dossier in NWB Online, inclusief de originele getekende garantieopdracht als er traditioneel ondertekend is.
 
Kopers
Wij nemen contact op met de koper(s) over het zo snel mogelijk terugbetalen van het uitgekeerde bedrag. Het kan zijn dat we hierbij hulp van de adviseur vragen. In een persoonlijk gesprek maken de koper(s) met een van onze claimafhandelaars een individueel plan van aanpak. Indien het bedrag niet in één keer terugbetaald kan worden, is een betalingsregeling een van de opties.
 
Onze drijfveer
Claimafhandeling is maatwerk en een zorgvuldig proces. De drijfveer van Nationale Waarborg is gericht op een menswaardige aanpak waarbij het doel is de koper zonder onnodige rente- en overige kosten in het afbetalingstraject te begeleiden. Nationale Waarborg houdt hierbij rekening met het financieel welzijn van de koper. Ons claimteam bestaat uit Josina, Rachel en Louise. Heb je een vraag die betrekking heeft op een claim, neem dan gerust contact met hen op.


Spelregels

Om claims te voorkomen en jou als adviseur te wijzen op de valkuilen, hebben wij vanuit onze jarenlange ervaring en expertise een aantal spelregels voor acceptatie van de bankgarantie opgesteld.

Bekijk hier onze spelregels

Een voorbeeld van deze spelregels zijn de regels met betrekking tot de passeer- en steldatum. Worden de ontbindende voorwaarden verlengd, dan wordt vaak ook de steldatum van de bankgarantie en/of de passeerdatum opgeschoven. Hoe gaan wij hiermee om?

Steldatum
Als de aanvraagdatum meer dan acht dagen ligt na de in de koopovereenkomst genoemde datum waarop de garantie gesteld dient te zijn, verwachten wij een schriftelijke verklaring van de verkopende partij waarin de nieuwe, uitgestelde datum akkoord bevonden wordt. Dit is een aanvullend document dat je kunt uploaden bij de aanvraag.

Passeerdatum
Valt de passeerdatum binnen zeven dagen na de aanvraagdatum? Dan ontvangen wij graag het definitieve hypotheekaanbod. Uitzondering hierop is mogelijk na voorbespreking met onze acceptanten.


Meer weten over claims? Alle informatie is te vinden op onze website.

Heb je vragen over het aanvragen van een bankgarantie of onze dienstverlening? 
Stuur een e-mail naar info@nationalewaarborg.nl of bel met ons team via 030 220 55 46.