Digitaal ondertekenen
Wanneer je er voor kiest om je klanten de garantieopdracht digitaal te laten ondertekenen, gaan je klanten een proces in om digitaal te ondertekenen.
Omdat je waarschijnlijk niet naast je klant zit wanneer hij/zij dit proces doorloopt, weet je niet wat je klant te zien krijgt. Hieronder leggen we dat stap voor stap uit:
Je klanten ontvangen een e-mail op het door jou opgegeven e-mailadressen. In deze e-mail staat een link naar de digitale onderteken-omgeving. Hier vind je een voorbeeld van deze e-mail.
Let op: Voor iedere koper een uniek e-mailadres ingevoerd te worden.
In de digitale onderteken-omgeving krijgt je klant eerst de ingevulde garantieopdracht en de voorwaarden te zien. Hier vind je een printscreen van hoe dit eruit ziet. Op de printscreen staan een aantal nummers die hieronder besproken worden.
De garantieopdracht bevat twee of drie pagina's waar je klant doorheen kan scrollen om de aanvraag helemaal door te nemen en te controleren.
Rechts in het scherm (1) kan je klant zien in welk onderdeel van het ondertekenen hij zit.
Wanneer je klant akkoord is met de garantieopdracht, klikt hij op Volgende (2) om te ondertekenen.
In het scherm dat volgt ziet je klant zijn naam (die hij eventueel nog aan kan passen) en daaronder een wit veld waar hij zijn handtekening met de muis of via een touchpad kan zetten. Deze 'krabbel' hoeft niet op de echte handtekening te lijken omdat de echte handtekening het digitale proces erachter is.
Wanneer je klant zijn handtekening goed vindt, klikt hij rechts onderin het scherm op Ondertekenen, heeft hij de aanvraag succesvol ondertekend en ontvangt hiervan een bevestiging.
Hier vind je een voorbeeld van het ondertekenscherm.
Wanneer allebei je klanten dit proces doorlopen hebben, is de garantieopdracht volledig ondertekend en ontvang je per e-mail een bevestiging.
Afhankelijk van hoe je je account ingesteld hebt, wordt je aanvraag nu direct bij Nationale Waarborg ingediend of kun je deze zelf nog indienen. Dit laatste doe je door weer in te loggen op NWB Online en de bankgarantie-aanvraag in te dienen. Klik op de betreffende aanvraag en scroll in het scherm naar beneden naar het kopje 'Indienen'. Zodra je aangevinkt hebt dat je de Verklaring Tussenpersoon gelezen hebt en akkoord bent met de voorwaarden dien je helemaal onderaan het scherm via 'Opslaan en indienen' de aanvraag in.
Wanneer je de aanvraag via Adviesbox hebt lopen, ontvang je bericht wanneer alle kopers ondertekend hebben en wordt je aanvraag automatisch bij ons ingediend.
E-mail digitaal ondertekenen opnieuw versturen
Wanneer er iets niet goed is gegaan met het digitale ondertekenproces en de e-mail voor het ondertekenen dient opnieuw verzonden te worden, handel dan als volgt:
Open de aanvraag in NWB Online en kies bij het kopje Ondertekenen voor 'Digitaal ondertekenen afbreken'. Je kunt hierna het digitaal ondertekenen weer opnieuw starten en dan wordt de e-mail opnieuw naar je klanten verzonden. Wanneer je aanvraag via Adviesbox loopt, klik je in de tab Bankgarantie nogmaals op de indien-knop.
In beide gevallen vervalt het voorgaande proces en dus ook al eventueel gezette handtekening. Elke koper zal dus via de nieuwe link (nogmaals) moeten tekenen