De aanvraag in eBlinqx
In eBlinqx (voorheen Elements) verloopt de verbinding via HDN (Hypotheken Data Netwerk), hierdoor worden de meeste gegevens die betrekking hebben op de klant en de hypotheek automatisch overgenomen. Een aantal gegevens dien je handmatig aan te vullen. Het digitale ondertekenproces is een standaard in eBlinqx, de aanvraag wordt na (digitale) ondertekening direct ingediend bij Nationale Waarborg. Voor traditioneel ondertekenen moet een formulier geüpload worden. Zodra de bankgarantieaanvraag bij Nationale Waarborg binnenkomt, start het acceptatieteam de beoordeling.
Om je aanvraag via eBlinqx te laten verlopen, is een getekende HDN overeenkomst nodig en moet de verbinding naar eBlinqx aangemeld worden. Stuur hiervoor een e-mail naar sales@nationalewaarborg.nl. Wij begeleiden je verzoek naar eBlinqx, zodra dit is afgerond ontvang je een bevestigingsmail inclusief arrangementskaart en kun je de aanvraag indienen.
Onderstaand enkele kenmerken die je moet weten om via eBlinqx je aanvraag in te dienen.
Doordat je aanvraag via HDN-verbinding verloopt kunnen de gegevens die al in eBlinqx bekend zijn, eenvoudig gebruikt worden. Je hoeft nog maar een paar gegevens zelf aan te vullen om een aanvraag voor de bankgarantie in te dienen.
Als je bij ons via verschillende arrangementen aan kunt vragen, kun je deze ook via eBlinqx kiezen, je zit dus niet vast aan één arrangement. In je arrangementskaart vind je jouw arrangementen en wat je moet invoeren in de aanvraag om het juiste arrangement te kiezen.
In de bankgarantie-aanvraag in eBlinqx dien je zelf in de invoervelden ‘Arrangement’ en ‘Bankgarantiekosten’ het gekozen arrangement en de kosten voor de bankgarantie in te voeren. Dit luistert nauw, want als je verkeerde kosten of de verkeerde arrangementskaart invult, komt de aanvraag niet aan. Daarom ontvang je een arrangementskaart van ons waarin uitgelegd wordt wat je in moet voeren en hoe je de bankgarantie kosten berekent.
Je kunt in eBlinqx de aanvraag zowel digitaal als traditioneel laten tekenen. Als je digitaal wilt laten ondertekenen, kies je voor ‘Ja’ bij ‘Ondertekening via Nationale Waarborg laten verlopen’ en ‘Nee’ als je traditioneel wilt laten ondertekenen. Als je hebt gekozen voor digitaal ondertekenen, wordt direct nadat je op ‘Bankgarantie aanvragen’ klikt een mail met link om digitaal te ondertekenen naar de koper(s) gestuurd. Heb je voor traditioneel ondertekenen gekozen, dan ontvang je na het klikken op die knop een offerte die je ter ondertekening aan je klant kunt aanbieden.
Zodra de aanvraag ingediend is, houden we je via SX berichten op de hoogte van de status van je aanvraag. Deze berichten vind je in de tab HDN > Berichtenverkeer. Als je hier bij ‘Product’ ’Bankgarantie’ aanklikt, krijg je alle berichten rondom de bankgarantie te zien. In deze berichten lees je ook wanneer we een aanvraag nog niet kunnen verwerken. Houd dit berichtenverkeer dus goed in de gaten.
Als er per ongeluk een foutje in de aanvraag is geslopen of als het digitaal ondertekenen opnieuw gestart moet worden omdat een e-mailbericht niet is aangekomen, dien je een nieuwe aanvraag te maken. Een reeds verzonden aanvraag kan niet aangepast worden.
Op onze pagina digitaal ondertekenen lees je hoe digitaal ondertekenen werkt en wat je klant ziet bij digitaal ondertekenen.