De weg van efficiency

Het verhaal van: Marjolein van Buuren

 

Ik spitste mijn oren, was dat het geluid van de fax? Snel ging ik kijken of er een nieuwe bankgarantie aanvraag klaar lag. In het 20-jarige bestaan van Nationale Waarborg hebben we ons op (IT-)technisch vlak misschien wel het meest ontwikkeld. Tijd om in ons jubileumjaar eens hierop terug te blikken.

 

Toen we 20 jaar geleden begonnen, en ook toen ik 3 jaar later mijn eerste werkdag als data entry medewerker had, kwamen de bankgarantie aanvragen inderdaad via de fax binnen. Honderden aanvragen heb ik van papier overgetypt in een systeem dat eigenlijk bedoeld was voor hypotheekaanvragen. Vervolgens voerde een andere collega deze gegevens nog eens in een ander online systeem in om ze bij onze herverzekeraar Nationale Borg te krijgen. Daar werd de - op officieel briefpapier geprinte - bankgarantie fysiek ondertekend door de tekenbevoegde persoon en per post naar de notaris gestuurd.

 

Al snel werd duidelijk dat we nog wel wat slagen konden maken om het aanvragen en verwerken van de bankgaranties efficiĆ«nter te laten verlopen. Omdat ik dat proces erg interessant vond (en nog steeds vind), ben ik me er vanaf dat moment mee bezig gaan houden om steeds weer een stapje vooruit te kunnen zetten. Na digitalisering van de faxen, volgde al snel het indienen van de aanvraag via e-mail en in 2007 introduceerden we onze webmodule, de voorloper van ons huidige portaal. Datzelfde jaar namen we ook afscheid van onze papieren bankgarantie. Vanaf dat moment konden we namelijk dankzij een intensieve samenwerking met KNB onze bankgaranties online beschikbaar maken voor de notarissen in een beveiligde omgeving. Dit alles zorgde ervoor dat een bankgarantie al binnen een werkdag voor de notaris klaar stond.

 

Aanvullende documenten moesten wel nog apart gemaild worden en de aanvraag moest nog steeds geprint en met pen ondertekend worden. In 2013 werd het mogelijk om documenten te uploaden en in 2015 lanceerden we met trots een heel nieuw zelfontwikkeld portaal, NWB Online, waarin het voor het eerst mogelijk werd de kopers volledig digitaal te laten tekenen. Al deze ontwikkelingen gingen gepaard met de mogelijke kinderziektes en heel veel testen, maar het is zo gaaf als je dan merkt dat je hiermee je klanten nog beter van dienst kunt zijn!

 

Ook de laatste jaren hebben we niet stil gezeten. Er zijn diverse koppelingen gemaakt met systemen van andere partijen waardoor gegevens uit die systemen overgenomen worden bij het maken van een aanvraag en er steeds minder gegevens dubbel ingevoerd hoeven te worden. Ook HDN stond hoog op ons lijstje en sinds 2021 is het bankgarantiebericht in HDN een feit. Inmiddels kunnen bankgaranties via HDN nu ook in Accelerate, Elements en Figlo aangevraagd worden.

 

Al deze ontwikkelingen hebben eraan bijgedragen dat we naast het bieden van gemak, service en snelheid aan onze klanten ook in staat zijn om met een relatief klein team van 14 vrouwen een steeds groter aantal bankgaranties te verwerken. Best wel iets om trots op te zijn! Hopelijk blijven we ons in de toekomst verder ontwikkelen om onze dienstverlening nog beter te maken. Ik heb in ieder geval nog wel wat wensen op mijn lijstje staan :)

Als ik terug denk aan hoe we van een proces met fax, heel veel overtypen van gegevens, papieren bankgaranties per post en een doorlooptijd van meerdere dagen zijn gegaan naar een volledig digitale aanvraag en bankgarantie binnen een paar uur bij de notaris, denk ik dat we al een heel eind zijn gekomen!