Up to Date 78 - Nieuwe website en tips & tricks

Na een nieuw systeem en nieuwe online aanvraagmodule was onze website ook wel eens toe aan een opfrisbeurt. U vindt nog steeds dezelfde informatie en formulieren op onze website, maar dan in een nieuw jasje.

Omdat we u graag een handvat bieden om uw dienstverlening nog beter te maken, vindt u op onze website nu ook de pagina Optimaal klantbeheer. Hier leest u alles over de uitkomsten van het onderzoek naar emoties bij huizenkopers dat wij hebben laten uitvoeren door neuromarketingbureau Neurensics. Ook vindt u er handige tools om de uitkomsten van het onderzoek in de praktijk te brengen.

Bankgarantieaanvraag dient altijd ondertekend te worden door uw klant(en) zelf

U kunt tegenwoordig via allerlei wegen een bankgarantie bij ons aanvragen (via NWB Online, via Adviesbox, via Findesk en per e-mail) en u heeft de keuze om uw klant(en) digitaal of traditioneel te laten ondertekenen.
 
Hoe u de bankgarantie ook aanvraagt en voor welke vorm van ondertekening u kiest, de bankgarantieaanvraag dient altijd door de klant(en) zelf ondertekend te worden. De aanvraag mag dus niet in opdracht getekend worden.
 
Zelf gaat u bij het indienen van elke aanvraag akkoord met de voorwaarden in onze Verklaring Tussenpersoon. Zo verklaart u onder andere dat u bepaalde stukken in uw dossier heeft zitten op het moment van het indienen van de bankgarantieaanvraag. Lees de volledige Verklaring Tussenpersoon.

Tips en tricks

Aan de hand van zaken die wij tegenkomen en de vragen die wij van u krijgen, hebben we hieronder een aantal tips en tricks voor u verzameld:

Algemeen:

  • Houd bij het invullen van de bankgarantieaanvraag altijd de gegevens aan zoals ze in de koopovereenkomst staan. Vooral bij de afgiftedatum bankgarantie en passeerdatum is het belangrijk dat de data uit de koopovereenkomst genoemd worden in de aanvraag.
  • Vergeet niet het bruto jaarinkomen in te vullen op de papieren aanvraag (direct onder de naam van de kopers achter de geboortedatum) en vul het inkomen in waar de geldverstrekker mee rekent voor het uitgeven van het renteaanbod.
  • Vul bij notaris de naam van het notariskantoor waar gepasseerd wordt in en niet de naam van de behandelende notaris.
  • Bij een bankgarantieaanvraag nieuwbouw willen wij altijd de koop/aanneemovereenkomst zien. Stuur deze dus gelijk met uw aanvraag mee.
  • Wanneer u de bankgarantie digitaal aanvraagt, heeft u de mogelijkheid om stukken te uploaden. Dit is geen verplichting tenzij er een * voor bepaalde documenten staat. Als er geen verplichte documenten gevraagd worden, hoeft u dus alleen stukken te uploaden als het volgens u van belang is dat wij deze stukken zien.

Digitaal ondertekenen:

  • Wanneer u kiest voor digitaal ondertekenen, ontvangen uw klanten een e-mail met een link via welke zij digitaal kunnen tekenen. Bekijk wat uw klant precies te zien krijgt en moet doen om digitaal te tekenen.
  • Wanneer uw klant de e-mail niet gehad heeft, is de kans groot dat er een foutje in het e-mailadres staat, controleer of de door u ingevulde e-mailadressen kloppen.
  • Wanneer u iets wilt wijzigen in een bankgarantieaanvraag nadat het digitaal ondertekenen gestart is, kan dit door de aanvraag te openen en links onderin te klikken op ‘Ik wil nog iets aanpassen'. Het digitaal onderteken-proces wordt nu wel onderbroken. Nadat u de aanpassing heeft gedaan, kunt u via ‘Opslaan en naar ondertekenen’ het digitale ondertekenen weer opnieuw starten. Uw klant zal dan een nieuwe e-mail met ondertekenlink ontvangen en alle klanten moeten (opnieuw) tekenen, ook als ze dit al gedaan hebben.

Adviesbox:

  • Let goed op dat u het juiste garantiebedrag, de juiste afgiftedatum bankgarantie en passeerdatum (zoals ze in de koopovereenkomst genoemd worden) invoert.
  • Wanneer u een foutje in de aanvraag ontdekt (bijvoorbeeld een verkeerd e-mailadres) nadat u de aanvraag al heeft doorgestuurd om te laten ondertekenen en indienen, kunt u dit gewoon in Adviesbox aanpassen. Zodra u de aanpassing gedaan heeft, klikt u in de tab Bankgarantie weer op ‘Digitaal laten ondertekenen en indienen bij Nationale Waarborg’. Uw klanten ontvangen nu een nieuwe e-mail met link om digitaal te ondertekenen. De reeds verstuurde link en eventueel gezette handtekeningen komen hiermee te vervallen.
  • Zodra uw klanten de aanvraag digitaal ondertekend hebben, ontvangt u hiervan per e-mail een bevestiging. De aanvraag is op dat moment officieel bij ons ingediend. Zodra u deze e-mail heeft ontvangen kunt u in Adviesbox de aanvraag niet meer aanpassen en zult u contact met ons op moeten nemen als er iets aangepast moet worden. Zo lang u de e-mail nog niet ontvangen heeft, hebben uw klanten nog niet (allemaal) ondertekend en is de aanvraag nog niet in behandeling bij ons.