Spelregels
Nationale Waarborg is door jarenlange ervaring uitgegroeid tot een deskundig team waarbij elke medewerker zijn of haar specialiteit heeft.
Deze ervaring en kennis hebben geleid tot een aantal "spelregels":
Wanneer de passeerdatum binnen 7 dagen valt vanaf de datum waarop je de aanvraag indient, stellen wij de garantie alleen na een (definitief) hypotheekaanbod van de geldverstrekker. Bij gegronde reden is een uitzondering hierop mogelijk.
Bij bestaande bouw kan de passeerdatum nooit verder liggen dan een jaar vanaf de dag waarop de bankgarantie door ons afgegeven wordt.
N.B. Wij zijn verplicht de bankgarantie bestaande bouw nog een maand na de passeerdatum door te laten lopen. Daarom kan het zijn dat wanneer voor de uiterste passeerdatum van een jaar na de dag waarop de bankgarantie door ons afgegeven is, de totale looptijd van een bankgarantie 13 maanden is.
Bij een nieuwbouw bankgarantie ligt de passeerdatum altijd binnen de maximale looptijd van 1 of 2 jaar vanaf de dag waarop de bankgarantie door ons is afgegeven.
Ligt de aanvraagdatum meer dan 8 dagen na de in de koopovereenkomst genoemde datum waarop de garantie gesteld dient te zijn, dan kan de bankgarantie alleen worden aangevraagd na een schriftelijk akkoord van de verkopende partij op uitstel van de steldatum. In dit geval mag er nog geen sprake zijn van een ingebrekestelling.
Is één van de aanvragers geen EU-ingezetene dan stellen wij de bankgarantie indien de aanvrager in het bezit is van een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd. Verblijfsvergunningen voor bepaalde tijd worden geaccepteerd conform NHG-normen.
Je dient de bankgarantieaanvraag in als er sprake is van een (indicatief) renteaanbod.
Indien er nog geen (indicatief) renteaanbod is, kan de bankgarantie gesteld worden als je de reden voor het ontbreken hiervan vermeldt en de volgende stukken aanlevert: een maximale draagkrachttoets (vanuit je berekeningssoftware), inkomensbescheiden van de klanten (werkgeversverklaring en loonstrook) en een particuliere BKR-toets per klant waaruit een schoon BKR blijkt. Als je klant zelfstandig ondernemer is, geldt deze regel niet en geven wij pas een bankgarantie af als er een renteaanbod is.
Bepaalde geldverstrekkers geven geen renteaanbod af, maar direct een definitieve offerte na beoordeling van de stukken. In dit geval kun je de bankgarantie al aanvragen op het moment dat je een rentevoorstel of schermafbeelding van online rentevoorstel hebt.
Wanneer er geen hypotheek nodig is, omdat je klant gaat aankopen uit eigen middelen of overwaarde, ontvangen wij in sommige gevallen graag een aantal documenten waaruit dit blijkt.
Indien de nieuwe woning met overwaarde uit de huidige woning wordt gekocht, ontvangen wij graag:
- verkoopovereenkomst huidige woning
- schuldrestopgave van of bewijs dat er geen financiering rust op de huidige woning
- koopovereenkomst nieuwe woning
Wij stellen in principe geen bankgarantie voor aanvragen waarbij nog geen definitief aanbod is en sprake is van een Groningerakte of waarbij een recreatiewoning, beleggingspand, garage of woonboot wordt aangekocht. Wanneer je een definitief aanbod hebt, stellen wij echter wel bankgaranties voor deze onderpanden. Stuur het definitieve aanbod in dat geval altijd mee met de aanvraag. Wanneer je nog geen definitief aanbod hebt, kun je de aanvraag altijd bij ons voorleggen en wellicht is er toch een uitzondering mogelijk.
Wij verstrekken géén bankgarantie voor panden die zijn aangekocht per veiling en bedrijfspanden.
Voor aanvragen met een garantiebedrag van € 70.000,- en hoger ontvangen wij graag het (indicatieve) renteaanbod/rentevoorstel. Heb je een aanvraag met een garantiebedrag van € 100.000,- en hoger, dan ontvangen wij naast het renteaanbod ook graag een kopie van de ondertekende koopovereenkomst. Bij garantiebedragen boven € 100.000,- voor een koper(s) die zelfstandige is, ontvangen wij daarnaast ook graag nog een bewijs dat de zelfstandigen stukken beoordeeld en akkoord bevonden zijn door de geldverstrekker (bijvoorbeeld door het renteaanbod waarin niet meer gevraagd wordt om de zelfstandigenstukken of een schermafbeelding uit het systeem van de geldverstrekker waaruit blijkt dat de inkomensbescheiden van de zelfstandige akkoord zijn) of een officieel rapport inkomensverklaring opgemaakt door een erkend bedrijf (welke ook door de betreffende geldverstrekker geaccepteerd wordt).
Bij een aanvraag Startersbankgarantie dient een kopie van het toekenningsbewijs van de SVn Starterslening of toekenningsbrief van de gemeente aangeleverd te worden.
Wanneer je klant zelfstandig ondernemer is, dien je bij het indienen van de aanvraag het definitieve aanbod OF een bewijs waaruit blijkt dat de geldverstrekker de zelfstandigenstukken al beoordeeld en akkoord bevonden heeft (bijvoorbeeld door het renteaanbod waarin niet meer gevraagd wordt om de zelfstandigenstukken of een printscreen uit de omgeving van de geldverstrekker waarop die stukken op akkoord staan) OF een officieel rapport inkomensverklaring opgemaakt door een erkend bedrijf (welke ook door de betreffende geldverstrekker geaccepteerd wordt) in je dossier te hebben.
Bij bestaande bouw is verlenging van de einddatum mogelijk binnen de maximale geldigheid van 13 maanden.
Een bankgarantie voor nieuwbouw is standaard 12 maanden geldig en eenmalig met nog eens 12 maanden te verlengen.
In geval van het inroepen van de bankgarantie door de notaris ontvangen wij het hypotheekdossier graag binnen 2 werkdagen. Lees meer op onze claimpagina.
Bij een aanvraag voor een nieuwbouw bankgarantie dienen wij de koop-/aanneemovereenkomst te ontvangen om te kunnen beoordelen of ons product aansluit op de in de overeenkomst gestelde eisen voor de bankgarantie.
De gegevens die je ons verstrekt, zullen alleen worden gebruikt voor het specifieke doel om op verzoek diensten te leveren en zullen worden behandeld in overeenstemming met ons Privacybeleid.
Onze spelregels en meer informatie over onze dienstverlening vind je ook in onze flyer: