Werkwijze
Gemak, service en snelheid, daar staan wij voor. Ons acceptatieteam verwerkt jouw aanvraag binnen één werkdag tot een bankgarantie. Je aanvraag kun je volledig digitaal laten ondertekenen door je klant en bij ons indienen. Dankzij de verbinding die wij met verschillende adviessoftwarepakketten hebben, is het vaak mogelijk om een aanvraag via je adviessoftware in te dienen. Zo hoef je dezelfde gegevens niet dubbel in verschillende systemen in te voeren. Onze werkwijze is gemakkelijk en snel:
- Je kunt alleen bankgaranties bij ons aanvragen wanneer je erkend hypotheekadviseur bent en een AFM-vergunning hebt om te bemiddelen in hypothecair krediet en vermogen. Nog geen aanstelling? Registreer je nu volledig digitaal. Een verwerkersovereenkomst is niet nodig.
- Je dient de garantieopdracht en verklaring tussenpersoon bij ons in. Je hebt verschillende aanvraagmogelijkheden.
- Je klant dient ten alle tijden zelf (digitaal) de garantieopdracht te ondertekenen. Je gaat akkoord met de verklaring tussenpersoon.
- Het hypotheekdossier blijft in jouw bezit en hoef je niet aan te leveren. Alleen steeksproefsgewijs of naar aanleiding van de beoordeling van de aanvraag vragen wij (delen van) het hypotheekdossier op.
- Bij vragen tijdens de beoordeling van de aanvraag wordt er contact met je opgenomen.
- Wij hebben de mogelijkheid om je aanvragers te toetsen bij Experian.
- Zodra de aanvraag akkoord bevonden is, worden de bankgarantie en nota digitaal aangeboden aan de door jou gekozen notaris.
- Zodra de bankgarantie is gesteld, ontvang je daarvan een bevestiging.
- Bij passeren wordt de nota door de notaris meegenomen in de eindafrekening.
- Een fout in de bankgarantie of een verlenging van de bankgarantie verwerken wij kosteloos voor je.
- Als na het verlopen van de ontbindende voorwaarden de koop niet doorgaat, kan de bankgarantie worden ingeroepen en betalen wij deze uit. Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat en wat jij en je klanten kunnen verwachten?
Heb je een klacht? In onze klachtenprocedure lees je hoe je een klacht indient en hoe wij deze afhandelen.
In onze flyer vind je onze spelregels en meer informatie over onze dienstverlening.
Digitaal aanvragen
Je kunt de aanvraag als voorbereiding op je klantgesprek digitaal invoeren in NWB Online. Je laat je klant de aanvraag volledig digitaal ondertekenen of je print de aanvraag en laat je klant op de traditionele manier ondertekenen. Na ondertekening verzend je de aanvraag digitaal en houd je eventueel het ondertekende formulier in je dossier. Je e-mailt de papieren aanvraag dus niet naar ons. Wij kunnen periodiek het ondertekende aanvraagformulier bij je opvragen.
Je logt eenvoudig in met je e-mailadres zoals het bij ons bekend is en maakt je eigen wachtwoord aan. Lees meer over hoe je de eerste keer inlogt.
Ook in verschillende adviessoftware pakketten kun je de bankgarantie aanvraag digitaal invoeren, digitaal laten ondertekenen en indienen. Onder Aanvragen vind je alle mogelijkheden.
Wij verwerken je bankgarantieaanvraag binnen één werkdag.
Nationale Waarborg is als enige bankgarantieverstrekker door KNB (Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie) geautoriseerd voor het aanleveren van een digitale bankgarantie en nota. Onze digitale bankgarantieservice is rechtstreeks aangesloten op het notarisnet; het communicatieplatform waarop alle notariskantoren in Nederland zijn aangesloten.
Onder de AVG kan het soms nodig zijn om een verwerkersovereenkomst aan te gaan. Tussen Nationale Waarborg en de adviseur is echter geen verwerkersovereenkomst nodig:
Nationale Waarborg is verantwoordelijk voor de door de klant aangeleverde gegevens. De gegevens worden gebruikt om te toetsen of naar aanleiding van een aanvraag daartoe, een bankgarantie gesteld kan worden. Vervolgens worden de gegevens gebruikt in de garantietekst en een eventuele bankgarantieverzekering.
De adviseur (tussenpersoon) is verantwoordelijk voor de controle van de authenticiteit van de door de klant verstrekte gegevens. De adviseur is niet verantwoordelijk voor de verwerking ervan. De klant tekent de aanvraag, de adviseur tekent voor de juistheid van de verstrekte gegevens.
Zowel de adviseur als Nationale Waarborg zijn in hun eigen rol verantwoordelijk in het proces. Doordat deze rollen niet overlappen is er geen verwerkingsovereenkomst nodig tussen de partijen.